11. Utvecklingssamtal med Christer Thomasson, teknisk chef


Reportage

Jag bokade ett utvecklingssamtal med Perstorps kommuns tekniske chef Christer Thomasson torsdagen den 12 juni 2008. Detta efter mitt ett och ett halvt års betalda praktik på Tekniska kontoret. Jag hade många frågor kring Thomassons - min chefs - agerande. Christer Thomasson har ( september 2008 ) 42 000 kronor per månad i grundlön före skatt, av skattebetalarnas pengar.
Vi sitter på Thomassons tjänsterum. Framför mig, i sin tjänstestol, sitter en lång man i yngre medelåldern. Långsmalt ansikte, blå ögon och ljusrött, halvlångt, lockigt hår. Skäggstubb. Rutig, ljus skjorta uppknäppt halvvägs ner på magen. Vederbörande vill uppenbarligen ge intryck av pondus. Sitter rejält bakåtlutad i kontorsstolen. Dock med spänt ansiktssuttryck. Stora pupiller, stint betraktande mig. Vad kommer jag nu att yttra ?

Jag började med att förklara för Thomasson att jag inte räknar mig som ovän med honom. Men att jag däremot saknar förtroende för honom. Som chef och som kommunal tjänsteman. Det förtroende jag tyckte mig ha från början under 2006, har Thomasson effektivt förverkat genom sitt nonchalanta och ansvarslösa uppträdande. Genom sina lögner och undanmanövrer. Genom sin planlöshet och brist på planering. Genom sitt galopperande omkring i korridorerna utan sammanhang.

Thomasson lyssnade och nickade sakta utan att säga ett ord.

Jag frågade om hans tilltag mot Gail Bengtsson, då han gav henne, en kontorsanställd assistent på Förrådet, uppgiften att mäta ytor utomhus. Och på ett fåtal dagar.
- Varför gjorde du detta, frågade jag. Du visste mycket väl att Gail Bengtsson inte har något kunnande alls när det gäller topografisk mätning, varken på ritning eller i utomhusmiljö. Och till på köpet på så kort tid. En fullständigt omöjlig arbetsuppgift. Du vet mycket väl att det var jag som gjorde de allra flesta ytregistreringarna för kommunens räkning. Det har du anställt mig för. Det var till mig du skulle ha gått istället.

Thomasson svarade så här:
- Det gick inte till så…..ritningarna lämnade jag till en anställd, som gick ner och gav Gail uppgiften. Det var inte jag.
- Just det, sade jag. Det var just du som beordrade saken.
Trots yviga och invecklade bortförklaringar kunde Thomasson inte förneka att det var han som hade gjort det.
- Och varför gjorde du detta, frågade jag. Därför att du skulle förödmjuka Gail Bengtsson och sätta henne på plats. Därför att hon i lokalradion och lokaltidningen hade berättat att hon mest satt och virkade vid sitt skrivbord nere på Förrådet. Dit hon hade placerats ut efter att tidigare ha kritiserat kommunchefen Rolf Lundberg för vad hon ansåg vara hans dåliga tjänsteutövning.

Thomasson invände med ytterligare ordharanger men kunde inte förneka faktum. Jag betraktade honom utan uppehåll. Han uthärdade inte detta till sist utan tittade ner i bordet.

Jag gick över till Thomassons slarv med upphandlingarna. Lokaltidningarna Helsingborgs Dagblad ( HD) och Norra Skåne har rapporterat om åtskilliga fall av Thomassons kringgående av LOU, lagen om offentlig upphandling..
- Varför bär du dig åt så här, sade jag. Du vet väl att du som tjänsteman måste följa lagen.
- Stopp, stopp !!! avbröt Thomasson med gäll röst och glodde på mig. Så här kan du inte säga…du måste förstå: …vi måste spara pengar.
- Jag vet att Perstorps kommun lider av dålig ekonomi, det rapporterar media om. Det har man berättat för mig på kommunen, sade jag. Men det är lagen som gäller. I fallet med bortschaktningen av rullstensåsen och nedhuggningen av Mulleskogen ska du ju åtalas. Där har du ju åkt fast.
- Åkt fast !!! utropade Thomasson och försökte återigen spänna ögonen i mig.
- Precis vad du har gjort, sade jag.


Förklarande detaljer: Kammaråklagare Lars Magnusson vid Malmö Tingsrätt har beslutat att Christer Thomasson ska åtalas för miljöbrott samt tjänstefel genom att bland annat förstöra en rullstensås i Perstorp. Saken har överlämnats till Helsingborgs tingsrätt, Målenhet 2. Tel 042 - 19 97 00. Målets nummer B 734 - 08. Stämningsansökan med skriftligt svaromål har skickats ut flera gånger, med början den 8 februari 2008. Thomasson har inte besvarat skrivelserna.

På tal om att Thomasson undviker hemskickade stämningshandlingar:
- Varför håller du dig undan och inte besvarar stämningshandlingar från tingsrätten, frågade jag.
- Jag har inte sett några brev, försvarade sig Thomasson.
- Är du egentligen så smart, sade jag. Du gör ju det bara värre för dig. En dag blir du sparkad.

Tingrättens kansli meddelar att nästa åtgärd blir en delgivningsman som skickas ut. Till saken hör att även länsstyrelsen har lämnat ett ärende till åtal mot Thomasson. Här handlar det om brott mot grundvattenbestämmelserna i Norregård, Perstorp. Tingsrätten förklarar att det nya åtalet läggs till de tidigare. Man har just nu mycket att göra på tingsrätten och det är semestertider. Med andra ord kommer det att ta lång tid för ytterligare stämningshandlingar i samlad form, med eller utan delgivning, att nå Thomasson. Och dessa handlingar kan han i det längsta fortsätta att undvika. Om ingenting annat sker.


- När du nu vet att tingsrätten söker dig, kan du höra av dig till dem, föreslog jag.
- Varför det ? snäste Thomasson.

Jag gick över till de anställdas uppfattning om Thomasson. Jag lade korten på bordet och berättade hur jag själv tolkade saker och ting och vad jag visste: till exempel att kommunekonomen Anders Ottosson vill ha bort Thomasson. Ottosson anser att han skadar kommunen. Att det är uppenbart att Thomasson skyddas av Rolf Lundberg, med vilken Thomasson är kompis. Thomasson skyddas även av kommunstyrelsens ordförande Ulrika Thulin (s). Det kan man läsa mellan raderna, i alla artiklar om Thomassons tilltag. Ulrika Thulin har makten i Perstorp. Hon slår sina lovar kring Thomasson gång på gång. Aldrig ett kritiskt ord där det rätteligen borde yttras.

- Du har visserligen dina fans här , sade jag. Men många tycker direkt illa om dig. När det gäller mig: du har ljugit gång på gång för mig och svängt dig . Jag har uppmanat dig att be Gail Bengtsson om ursäkt. Du har aldrig en enda gång gett mig några pålitliga uppgifter i tjänsteärenden under min anställning här, sade jag.

Vid det här laget tycktes Thomasson börja mjukna. Började han få nog ? Han hade svängt kontorsstolen åt sidan. Såg trött ut. Nedslagen.

- Fatta att du bär skulden själv, sade jag. Ta konsekvenserna. Du åker fast.
- Jo.., svarade Thomasson. Med böjt huvud, tittande ner i golvet.



Uppföljande fakta ( 9 sept ): kanslisten på Helsingborgs tingsrätt, målenhet 2, berättar att delgivning har skett den 25 juli. Här har Thomasson antingen besökts av delgivningsman eller hämtat handlingarna hos polisen. Huvudförhandlingen, dvs åtal för miljöbrott och tjänstefel, ska ske den 29 september 2008.


Christer Thomasson infann sig till rättegången i Helsingborgs tingsrätt. Thomasson dömdes den 14 oktober 2008 för miljöbrott och tjänstefel och ska böta 24 000 kronor.

Inga kommentarer: