8. Perstorps kommuns medarbetarpolicy - ett riktigt roligt dokument !


Komisk studie

Låt oss ställa denna moraliskt högtravande text i direkt personlig relation till mig, som anställd ( och betald ) praktikant under åren 2006 – 08. I detta dokument har det tänkts djupt. Vi kan inte betvivla detta faktum. Och de lika djupsinniga som strålande tankarna har klätts i en oöverträffad språklig dräkt. Ööhh...vänta lite...avståndet mellan policy och verklighet kunde...hm...dock inte ha varit större. Man kan på goda grunder anta att någon av kommunens filosofer har lagt pannan i riktigt djupa veck ( för att försöka skriva ). Texten, alltså.

Texten finns som nerladdningsbart dokument på kommunens hemsida. Vi börjar med att läsa texten:

MEDARBETARPOLICY
UPPDRAGET
Den kommunala organisationen har tillkommit för att ge
invånarna bästa möjliga service i förhållande till disponibla
personella och ekonomiska resurser.
Som anställd förväntas Du göra ditt bästa för att bidra till
att förverkliga de uppsatta målen för verksamheten och
utföra tilldelade uppgifter.
Våra politiker är kommuninvånarnas beställarombud.
Chefer och arbetsledare har politikernas uppdrag att
verkställa de politiska besluten och därmed befogenhet att
fatta erforderliga beslut.
Ytterst arbetar alla anställda på kommuninvånarnas
uppdrag.

GEMENSAM VÄRDEGRUND
􀂉 Arbetet vägleds av en grundläggande humanistisk människosyn.
􀂉 Medarbetaren har kompetens och vilja att ta ansvar för sin uppgift.
􀂉 Ett väl utvecklat ledarskap och medarbetarskap är varandras
förutsättningar för fungerande samverkan.
􀂉 Bra medarbetar- och ledarskap utövas av människor som kan och vill
påverka sin egen och sin verksamhets resultat och utveckling. Detta
kräver engagemang, självkännedom, trygghet och integritet.
Öppenhet, delaktighet, förtroende och respekt för varandra och
varandras uppgifter präglar arbetsformer och förhållningssätt.
􀂉 Människor med olika erfarenheter och ursprung ger ökade möjligheter
till hög kvalitet i arbetet – mångfald är en tillgång.
􀂉 Arbetslag med både kvinnor och män är något att sträva efter.
2
􀂉 Det är viktigt att bli sedd som individ och att enskilda anställdas
förutsättningar och önskemål i anställningen tillmötesgås så långt som
möjligt inom uppdragets ram.
􀂉 Arbetet ska ge ett rikt innehåll, tillfredsställelse och personlig
utveckling.

MÅLBILD
Samarbetsklimatet, arbetsmiljön, trivseln i arbetet och viandan
i Perstorps kommun är sådan att alla ska kunna
rekommendera andra att söka arbete i kommunen.
Kommunens anställda upplever goda anställningsvillkor
och utvecklingsmöjligheter samt har en arbetsmiljö och en
arbetsorganisation som ger goda förutsättningar för det
dagliga arbetet.
Alla anställda får årlig feedback på utfört arbete via
utvecklings- och lönesamtal. Vi arbetar med individuella
kompetensutvecklingsplaner där var och en själv initierar
och tar ansvar för att planen skapas. Dessa samtal och
planer följs upp.
Hos de anställda finns den entusiasm, ständiga vilja till
förnyelse, kostnadsmedvetenhet, vilja och ansvar att hjälpa
till, ödmjukhet och enkelhet som är en förutsättning för
framgång.
Kommunen är känd för den goda och snabba servicen till
kommun-invånare och andra som har anledning att
kontakta kommunen. Alla kontakter med Perstorps
kommun präglas av de anställdas strävan att erbjuda bästa
möjliga service och vänligt och korrekt bemötande oavsett
person eller ärendets art. Besökande känner sig välkomna
och tas väl om hand och visas rätt.
3

SAMVERKAN OCH SAMSPEL
Bemötande
􀂉 Vi har ett trevligt och korrekt uppträdande i vårt umgänge med
arbetskamrater och besökande.
􀂉 Vi bemöter alla lika oavsett person och ärende.
􀂉 Vi agerar vänligt och professionellt. Alla som kontaktar kommunen
skall känna att de fått en korrekt behandling och vid behov en
förklaring till varför ett önskemål inte kunnat tillgodoses.
􀂉 Vi tar initiativ för att upprätthålla en god stämning inom
arbetsplatsen.

Respekt/etik
􀂉 Vi strävar efter ett öppet och tillåtande arbetsklimat.
􀂉 Vi visar respekt för varandra och för andras kompetenser och
åsikter.
􀂉 Vi kommunicerar rakt och ärligt och anser att dialog och samtal är
grunden för en god kommunikation.
􀂉 Vi accepterar inte mobbning, diskriminering, kränkande
särbehandling, trakasserier eller drogmissbruk.
􀂉 Vi arbetar för en god sammanhållning och tar tillsammans ansvar
för att konflikter löses.
􀂉 Vi känner till och respekterar uppställda mål och givna ramar.
􀂉 Trivs vi på arbetet säger vi det - trivs vi inte tar vi upp detta med
arbetsledningen.

Samarbete
􀂉 Vi deltar aktivt, ansvarsfullt och engagerat i det gemensamma
arbetet med att nå uppsatta mål.
􀂉 Vi lyssnar till andras åsikter och tillvaratar andras kompetens och
bidrar därigenom till att lösa gemensamma uppgifter i en positiv
anda.
4
􀂉 Vi tar aktivt ansvar för resultat och kvalitetsförbättringar och är
öppna för synpunkter och förslag som leder till förbättringar och
utveckling av verksamheten.
􀂉 Vi har själva ansvar för att ta del av och söka relevant information.
􀂉 Vi ska före beslut framföra de synpunkter och förslag som är av
betydelse för ärendets avgörande.
􀂉 Vi accepterar och verkställer lojalt alla i behörig ordning fattade
beslut.
􀂉 Vi hjälper och stöder den medarbetare som har det jobbigt.
Denna policy har antagits av kommunstyrelsen 2006-03-15.


Det var själva texten. Och nu, dags för en smula välgörande eftertanke. Rena fakta: socialchef May Britt Strålfors har ljugit om sina arbetstider för mig. Och stängt dörren för mig i ett utredningsärende ( flyktingmottagning ), beställt av kommunstyrelsen. Tekniske chefen Christer Thomasson har ljugit för mig vid flera tillfällen om olika saker. Varken kommundirektör Rolf Lundberg, som samordnande chef vid kommunen, eller ansvariga politiker, har sett till att vare sig utreda eller avsluta historierna med Strålfors och Thomasson ( lögner, felbedömningar; åtalad för miljöbrott och tjänstefel ), utan bara låtit sakerna vara trots vetskap om dem. Lundberg, som är jurist, vill inte lämna ut offentliga handlingar, när tidningen begär dessa.

Hur stämmer nu policyns höga ideal samman med verkliga förhållanden ? Vi läser och funderar:


”Som anställd förväntas Du göra ditt bästa för att bidra till
att förverkliga de uppsatta målen för verksamheten och
utföra tilldelade uppgifter” –
Visst men ”göra sitt bästa” är synnerligen flytande.
Resultatet kan bli vad som helst. Se bara på fallen Strålfors och Thomasson…Lundberg...

” Ett väl utvecklat ledarskap och medarbetarskap är varandras
förutsättningar för fungerande samverkan”.
Det kan inte uttryckas bättre ! May Britt Strålfors gjorde detta från början. Fast tvärtom. Hon stängde dörren för mig i ett tjänsteärende.


” Öppenhet, delaktighet, förtroende och respekt för varandra och
varandras uppgifter präglar arbetsformer och förhållningssätt”. Höga, vackra, allvarligt menade ord...m
ja... här knakar det återigen i fogarna. Hur har det varit med May Britt Strålfors´ öppenhet, delaktighet, förtroende och respekt för mig, utredare av fakta kring flyktingmottagning ?


” Arbetet ska ge ett rikt innehåll, tillfredsställelse och personlig
utveckling ”.
Här stämmer det lustigt nog mycket väl med verkligheten. Ja ! Det har verkligen gett mig stor tillfredsställelse att få skriva denna blogg om kommunen.

” Samarbetsklimatet, arbetsmiljön, trivseln i arbetet och viandan
i Perstorps kommun är sådan att alla ska kunna
rekommendera andra att söka arbete i kommunen ”.
Ähum...vilken vi-anda ?
Gäller det i båda lägren på kommunen. Både bland dem som tycker illa om Lundberg och/eller Thomasson. Och/eller bland dem som tycker motsatsen ? Kan dessa grupper förenas i en vi-anda ? Man undrar. Annars får man två vi-andor. Äh, vi talar om änderna i Jeans damm istället. De är mycket trevligare.

” Alla anställda får årlig feedback på utfört arbete via
utvecklings- och lönesamtal ”.
Ähum igen...man kan näppeligen tro att detta skulle vederfaras Gail Bengtsson, avskydd som hon är av kommunledningen för sin frispråkighet. Jaha, hon får lön...? Själv har jag inte sett av något utvecklingssamtal efter ett och ett halvt år här. Däremot har jag själv hållit ett sådant med ( min chef ) Christer Thomasson, där jag bland annat har påpekat för honom att han sedan länge är sökt av tingsrätten. Samt att jag inte litar på honom.

” Hos de anställda finns den entusiasm, ständiga vilja till
förnyelse, kostnadsmedvetenhet, vilja och ansvar att hjälpa
till, ödmjukhet och enkelhet som är en förutsättning för
framgång”. Se upp ! Ta spjärn ! Här kommer en formlig flod av nya, vackra ord... Dags för näsduken !
Ödmjukhet…ursäkta men var finns ödmjukhet på den här kommunen ? Hos Christer Thomasson ? Eller hos May Britt Strålfors ? Det här är så träffande: ”kostnadsmedvetenhet”... på pricken... Genom brist på planering har tekniska kontoret i år gått miste om statliga bidrag med dessa belopp: 1, 5 miljoner från Vägverket för byggen av rondeller. Och trehundratusen i bidrag för ventilationsinstallationer. Summa: 1,8 missade miljoner. När det gäller ”enkelhet” skulle jag därför helt kunna hålla med. Det här resonemanget är i hög grad enkelt. Läs: enfaldigt !

”Vi bemöter alla lika oavsett person och ärende” . OK. Jaha. Gör socialchef May Britt Strålfors det ? Rolf Lundberg ? Christer Thomasson ?

” Kommunen är känd för den goda och snabba servicen till
kommuninvånare och andra som har anledning att
kontakta kommunen”. Som utredare av fakta kring flyktingmottagning har jag haft anledning att kontakta kommunen, dvs mina kolleger, eftersom May Britt Strålfors inte har velat delta i utredningen eller släppa in mig på socialkontoret. Inget har ännu idag gjorts för att hjälpa mig. Efter ett år. God och snabb service !


” Vi kommunicerar rakt och ärligt och anser att dialog och samtal är
grunden för en god kommunikation.
􀂉 Vi accepterar inte mobbning, diskriminering, kränkande
särbehandling, trakasserier eller drogmissbruk.
􀂉 Vi arbetar för en god sammanhållning och tar tillsammans ansvar
för att konflikter löses ”.
OK. Här sparar vi kommentarer och hänvisar direkt till texterna om Ulrika Thulin, Christer Thomasson och May Britt Strålfors. Läsaren drar sina egna slutsatser.

” Vi hjälper och stöder den medarbetare som har det jobbigt”. Bland det tramsigaste
av alltihop. Som utredare och medarbetare fick jag vid upprepade tillfällen erfara stängda dörrar, lögner, undanmanövrer, förtal bakom ryggen och slutligen tystnad ( från och med saken med Gail Bengtsson ). Någon "hjälp" eller något "stöd" har jag överhuvudtaget inte sett av. Skriv inte sådant här skitprat, Perstorps kommun, om ni inte kan leva upp till det.

Ja, käre läsare - detta var några väl valda kommentarer till Perstorps kommuns medarbetarpolicy, godkänd av kommunstyrelsen den 15 mars 2006. Det är tydligt att kommunförvaltningen vill leva upp till höga ideal, med alla stora och vackra ord som går att klura ut. Vilken offentlig förvaltning vill inte detta ? Men kommunen förmår icke leva upp till den höga moralen ! Sänk kommunflaggan på halv stång för detta, Perstorps kommun ! Och blås i sorgetrumpeten ! Medarbetarpolicyn är inte mycket att ens hänga i en avbarrad julgran, där den ligger på soptippen. Men som tomt och utpräglat korkat kommunalt svammel på en hemsida riktad till allmänheten ( http://www.persnet.se/ ), gör den sig naturligtvis alldeles utmärkt. Här följer den en djupt rotad tradition: den byråkratiska, svamlande. Och framför allt: till intet förpliktande !


Ett fyrfaldigt skånskt leve för den intelligensbefriade byråkratin i Perstorps kommun !

Plats för hurrarop:












































Inga kommentarer: