10. Christer Thomassons tilltag mot Gail Bengtsson


Kommentar

Måndag 7 april 2008 skickade jag ett internt e-postmeddelande till:

kommunens ekonom Anders Ottosson
miljöchef Ann Persson
IT-chef Bo Nilsson
assistent Cecilia Håkansson
tekniske chefen Christer Thomasson
Bun-chefen Göran Olsson
personalchef Myrthel Sjöström
kommundirektör Rolf Lundberg
kommunstyrelsens ordförande Ulrika Thulin (s):


Till samtliga adressater: hej

Jag skulle vilja berätta vad jag tycker om den senaste tidens händelser kring kommunen och ge konstruktiva förslag till förbättringar.

En politiker ( Bo Dahlqvist ) kritiserar kommunens personalsituation i radio. Detta väcker omedelbart upprördhet bland de anställda.

Gail Bengtsson på Förrådet får helt oförhappandes digra arbetsuppgifter att slutföra på en arbetsvecka. Hon har varken mätutrustning eller utbildning för uppdraget.

Irriterade reaktioner, missnöje. Ilskna insändare i lokaltidningen. En namnlista cirkulerar med budskapet att personalen vill ha arbetsro. Kritiken utifrån ska upphöra.
Jag föreslår att ansvariga på kommunen skapar en
personalkonferens där de anställda får lufta sina åsikter och
gemensamt söka lösningar. Vill inte anställda delta på möten,
kan de förslagsvis besvara en enkät, som är anonym. Denna
konferens ( personalens " riksdag " ) görs permanent.

Problemlösningen sker då internt på kommunen - man talar ut,
man respekterar varandra, man kommer överens om lösningar.
Dess pedagogik är god: man lär sig lyssna till varandras åsikter,
vilka alla respekteras. Detta blir en vana och en tillgång för
alla. Ingen ska känna sig undanskuffad eller osynliggjord på
jobbet.

Att uppmana omvärlden att inte kritisera, via media, är
verkningslöst. Den tar bara på krafterna för alla. Dålig stämning
är ett ont man ska bearbeta med alla krafter.

Perstorps kommun är en offentlig förvaltning
bekostad med skattemedel. Kommuninvånarna är beställarna
och har full rätt att yttra åsikter. Om dessa är nyanserade eller
inte - yttrandefrihetsprincipen gäller alltid.

Personalkonferens i regelbunden form förekommer på många
offentliga förvaltningar och privata företag och är en välkänd
standard idag. Region Skåne använder den, i form av möten
och enkäter, där personalen får berätta hur de uppfattar sin
arbetssituation, sina arbetskamrater, sina chefer och andra
frågor av vikt. Privata företag använder den, ibland på inrådan av
konsulter. Personalens åsikter är en potential, värdefull för
både arbetet och personalens psykiska hälsa.

När det gäller Gail Bengtssons digra och meningslösa uppdrag
att mäta ytor: tekniske chefen Christer Thomasson har beordrat
detta.

Jag tycker att detta är beklämmande, Christer. Du är skyldig
Gail Bengtsson en ursäkt. Hur kan du sätta en uppgift i händerna
på en person som varken har mätutrustning eller har utbildning
för uppgiften. Så här gör man inte. Du har uppträtt med mycket
dåligt omdöme i detta.

Om du, Christer, ville få bruksytorna kontrollmätta, vore det
till mig du skulle gå. Att mäta ytor var en av uppgifterna jag
blev anställd för, som plusjobbare ( 15/10 2006 ). Jag har dels
linjal i olika skalor. Och digital mätrustning ( Speedy Calc kopplad till Excel-ark ). Det är min uppgift, inte Gail Bengtssons.

Varför du gav Gail Bengtsson uppgiften vet du bäst själv.
Jag behöver inte fråga dig om det.

Reaktionerna runt om i kommunen på Rolf Lundbergs avgång,
ovannämnda kritik, tilltaget mot Gail Bengtsson samt personalens
upprörda reaktioner är starka och måste kunnas bearbetas på
ett förnuftigt sätt på kommunkontoret. Personalkonferens med
regelbunden uppföljning är en konstruktiv, modern och
demokratisk lösning.

Detta får vara en uppmaning till alla er som är tillsvidare-
anställda. Själv slutar jag om några månader.

Med min hälsning till alla

Yngve Holmqvist
Plusjobbare
Tekniska kontoret

Måndag 14 april skickade jag följande e-postmeddelande till samma personer:

Till Christer Thomasson och övriga

För en vecka sedan, måndag 7 april, skickade jag ett mail till
Christer Thomasson och er övriga och hade synpunkter. Främst
vände jag mig till Christer Thomasson och ansåg att hans tilltag
mot Gail Bengtsson, att ge henne en mätuppgift som hon inte
är utbildad eller tränad för att klara, är absurt och felaktigt.
Gail Bengtsson fick ett smärre antal dagar på sig att slutföra
den digra uppgiften. Jag uppmanade Christer Thomasson att be
Gail Bengtsson om ursäkt för detta tilltag.

Efter att jag hade skickat mailet, samma förmiddag, den 7 april, kom
Christer Thomasson in på mitt rum. Han ville förklara saken.
Han sade att det inte låg till på det viset som jag hade framställt
det. Jag sade till honom att det är till mig han ska gå med
mätuppgifter och inte till en anställd med renodlade
kontorsuppgifter.

Jag ställde följande fråga till Christer Thomasson:

- Varför gav du Gail Bengtsson beskedet att slutföra mätningarna
på denna korta tid ( en arbetsvecka eller mindre ) ? Du visste
mycket väl att hon omöjligen kunde klara detta på den korta tiden.

Christer Thomasson svarade:

- Det... känner jag inte till.

Jag upprepade frågan och tittade Christer Thomasson i ögonen.

Christer Thomasson svarade återigen:

- Nej, det känner jag inte till.

Detta innebär, Christer Thomasson, att jag inte längre har något
förtroende för dig som chef. I ovanstående har du, i ett tjänste-
ärende ljugit för mig, en medarbetare, i din förvaltning.

Så här kan du inte göra. Det går inte att lita på dig. Du svänger
dig och far med osanningar. Detta hamnar helt och håller på ditt
skuldkonto.

Yngve Holmqvist
Plusjobbare
Tekniska kontoret




Inga kommentarer: